assalammualaikum , tak jawab dosa kalau jawab sayang =)

Sabtu, 5 Februari 2011

..c.o.r.e.t.a.n.B.A.N.J.I.R..

bismillahirahmanirahim .

     sekali bace spt sikit je kenangan yg ingin di kongsi , namun begitu kenangan yg satu ini mmg akn sentiasa menggamit memori sepanjang hayat saya dan insan laen yg juga mengalaminye ." kalau takot di lambung ombak , jgn berumah d tepi pantai " .ye , mmg benar ! tp kali ini situasinye sedikit berlainan iaitu " kalau takut dilanda banjir , jgn beli atau sewa rumah di kwsn banjir spt d tempat lahir saya ini , SEGAMAT " . p/s : lebih2 lg d kwsn taman segar .

     itu baru saje sebagai mukadimah pengalaman yg telah saya lalui baru2 ini . BANJIR besar yg lebih dasyat drpd tahun 2006 telah melanda kwsn SEGAMAT tanggal 30 Januari 2011 . 1 musibah yg sgt meguji ketabahan hati telah diturunkan Allah kpd hamba2NYA . pengalaman ini cukup memberi pengajaran kpd saya . sepanjang hidup saya , ini adalah pengalaman  kedua terpahit yg saya alami .

     pada tanggal 30 januari 2011 , banjir besar melanda kebanyakkan kwsn di SEGAMAT . hnye sedikit sahaje kwsn yg tidak menerima bencana alam ini . seminggu sebelum itu , hujan turun dgn lebat hampir setiap hari . na g kampus pn ase mls sbb jln lecak , baju asik kena pecikan air , sejuk dan sering mengantuk . biasela , kehidupan sebagai student ni pnt . bile ujan lbt je wujudla alasan  'omong kosong ' tok ta g cls . haha . da agak melencong dari point of view saya ni . hee . oke , sambung balek pasal banjir . kira2 jam 5 - 7 ptg ahad 30hb jan 2011 , air mulai naek dgn pantas . hati mulai risau namun chillex saje di praktikkan ole saya . sebelum itu saya ade juga berkate kpd mak cik sabariah ( mak saya ) " ta na kms2 brg ke mak ? mcm na bnjir je ni . " dgn nada sedikit risau namun mak cik sabariah hnye menjawab " kalau bnjir pun ta kn mcm 2006 la mak rase . air kalau naek pn sikit je ni " . "selamba betol mak cik sabariah ni la . " getus hatiku . kerana suda terbiase mengikut kate org tua lbh2 lg seorang mak ( saya ni ank yg baek tao ), saya pun ikot selamba jela . sampaila detik air suda mulai naek ats jalan tar di depan ruma , dgn segera saya panggil mak saya utk bergandingan bahu menjenguk keluar halaman ruma . riak2 risau mula terpancar dri raut wajah mak saya . " haa , kan aku da kate , tao pun cuak ! td rilek sgt " . bisik hati kecil saya . " mak , jum la kms2 , kalau bnjir mcm dulu kn naya ! " gesaku kpd mak cik sabariah . dgn pntas mak saya mencapai ape yg patot diselamatkan  . huru hara jugeka ketika itu . namun dlm pada huru hara yg melanda , sempat jugak mak saya posing amek pica dlm air yg suda mencecah hampir paras lutut . masyaallah , melampau betol tahap chillex org tua ni kn . 2 la mak cik sabariah yg sebenar . berbalik soal bnjir td , air naek begitu pntas dan kami sekeluarga pn berusaha menyelamatkan brg2 yg mampu utk dibawa naek ke tingkat ats ruma kami . apabila air mulai naek paras pinggang , kami sekeluarga suda mulai kepenatan dan putus asa . brg2 yg ta sempat d selamatkan hanya dipandang dgn perasaan sedih dan sayu . kami sekeluarga pn berangkat ke tingkat ats ruma kami dan berehat sebentar sambil berserah dan berdoa supaya tiada kemalangan jiwa yg akn menimpa sesiapa saje penduduk d kwsn ini . hari itu , mlm kami dihabiskan dgn menonton movie d lapy saya . mkn mlm pula hnyelah biskut dan cekodok yg sempat dibuat ole mak cik sabariah ptg hari kejadian . bukan ta na msk , brg sume ade tp gas ta sempat diselamatkan . jd , walaupn lapa kami tetap bertahan . waktu kami sekeluarga hampir na masuk tido , jiran sebelah ruma mengetuk tingkap bilik ( die dtg melalui bumbung ye )saya dan bertnye jikalau kami lapa atau ta ? adeq2 saya lapa dan saya sedikit lapa . krn kasihan . jiran itu memberikan kami nasi panas berlaukkan ikan masak kicap dan telur goreng . sedap ! da lapa , sume bantai sental jela kn . setelah beberapa jam selepas itu , barulah mak cik sabariah beserta anak2nye ( kecuali saya ) tido kerana keletihan , kebosanan , dan kesejukan yg terlampau . saya sukar melelapkan mata krn risau paras air yg semakin tinggi . kejap kejap saya menjenguk ke tangge ruma . walaupun dlm keadaan yg gelap gelita ( elektrik da d putuskan ) , saya beranikan diri berbekalan lampu handphone yg samar2 meninjau keadaan air . beberapa kali meninjau , akhirnye saya kepenatan dan terlelap juga . waktu itu hari hampir pagi dan mak cik sabariah juga telah sedar .

     hari kedua banjir , awl pagi kira2 jam 7 pg saya telah pun sedar dari lena yg saya rasekan spt agak lama tp rupa2 nye baru 1 jam lebih je saya tido . keadaan pada masa itu sgt sejuk dan suram . menjenguk ke luar jendela , saya nmpak ramai jiran yg duduk d ats bumbung . ade beberapa org anak kecil yg kelihatan seronok melihat air . yela , budak2 kn . bukan bahaye yg d fikirkan mereka . ade juga jiran2 yg bertukar2 mknn . bagus juga pd fikiran saya , ade hikmah bencana ini melanda kami , hubungan silaturahim antara penduduk d cni dapat dieratkan . mak cik sabariah mula memikirkan santapan ape yg ade buat kami sekeluarga hari ini . buat masa ini tiada tanda2 sebarang bantuan yg akan dihulurkan kepada kami krn dengar2 nye skuad penyelamat  terkandas d kwsn LABIS krn labis telah bnjir dulu sebelum kami . betapa dasyatnye bnjir kali ini sehingga kn beberapa tempat yg ta pena d landa bnjir sblm ini pn terkena bencana alam ni . setelah beberapa ketika berfikir , mak cik sabariah akhirnye membuat keputusan utk memberi lauk2 mentah kepada jiran sebelah dan meminta die memasakkan nye utk kami sekeluarga . kira lauk mak cik sabariah support la utk kami 2 keluarga , tp msk jiran kami yg tlg . " sharing is caring " kan kan kan . haha . air mulai surut tetapi sgt perlahan . pagar2 ruma jiran tetangge yg tenggelam pada mlm td mulai nmpak semula . saya ade juga mengambil beberapa pica dan video keadaan pd masa itu utk d jd kn kenangan . insyaallah saya akn kongsikan pica n video tersebut nanti . bila hari mulai cerah , waktu itu menjelang ptg , barulah kedengaran bunyi helikopter yg membuat tinjauan dan rondaan . sangke kami , kami akan dipindahkan dengan segera , rupa2 nye sangkaan itu meleset krn skuad penyelamat masih lagi terkandas krn paras air yg agak bahaye utk mereka lalui sblm smpai ke tempat kami . masa spt begitu lambat berlalu . tido bangun tido bangun akhirnye hari gelap juga . berakhirlah hari kedua kami terperangkap dlm banjir .

     hari ketiga banjir , awl2 pg lagi suasana suda mulai riuh rendah . air semakin surut mlm td namun awl pg ini air d tahap ' bertahan ' . ade beberapa org jiran tetangge yg suda mula turun ke tingkat bwh ruma mereka melihat keadaan ruma yg bukan macam lg tp mmg da jd tongkang pecah pun . air banjir dlm ruma masih berada d paras buku lali , d halaman ruma paras lutut dan d atas jln tar paras pinggang ke dada megikut tahap ketinggian . lbh kurg jam 9 pg , skuad penyelamat didapati sampai dan menyelamatkan kami secara berperingkat peringkat . saya sekeluarga beserta beberapa keluarga lg ( jiran tetangge ) meredah air paras dada utk ke truck askar yg d sediakan utk memindahkan kami ke pusat banjir . ketika menaiki truck ( first time ni ) melalui jln ke pusat banjir , saya lihat jln begitu sesak krn banyak jln yg rosak akibat arus deras ketika banjir ini . sesampainye d pusat banjir , kami diminta mendaftar . setelah itu , berita mengejutkan telah saya terima iaitu d pusat banjir tiada air yg disediakan utk mandi ! wah , ta tahu ke kami ni da 2 ari ta mandi . tp nmpknye nasib menyebelahi kami apabila dtg kwn baek mak cik sabariah melawat kami d pusat bnjir berkenaan . beliaulah yg membawa kami ke masjid berdekatan utk tumpang mandi . segar ! itulah yg saya rasekn sesudah mandi . syukur nikmat Allah memberi kesempatan utk saya mandi . kalau ta , ase bau badan ni da kalah si kambing janggut ciput 2 . haha . kehidupan d pusat banjir agak menyedihkan . tp ramai bertemu dgn kenalan baru . tlg menolong dan tolak ansur penting d cni . pd mulanye agk kekok dan ta selesa namun setelah beberapa jam , saya dpt meyesuaikan diri . mangse2 bnjir saya lihat ramai yg turun ke tempat berkumpul kami . tertanye2 apa yg berlaku , akhirnye mak cik sabariah memberitahu bahawa PM na dtg melawat kami d cni . terharu dgn keprihatinan yg berhormat PM . mlm menjelang , berbekalkan kereta kelisa mak cik sabariah yg sempat diselamatkan ole rakan pejabatnye dan dihantar kembali kepada kami ptg td , kami keluar mencari mknn krn perut mulai lapa dan mknn d pusat banjir bimbang utk d mkn krn nasinye ' jelantah ' . mlm itu , kami tido kira2 jam 12 mlm . penat mengharung air dan pening melihat keadaan ruma terbawa bawa dlm tido .

     keesokkan pg nye , saya bngun awl kira2 jam 5.30 pg dan ke bilik air bercadang utk mandi . alhamdulillah , bekalan air yg terputus suda ade kembali . saya mandi dlm kedinginan pg itu . setelah itu , mengejutkan mak cik sabariah utk mandi dan merancang xtvt hari ini . dengar2 nye air telah surut sepenuhnye . setelah mak cik sabariah , amay , dan acap usai mandi , kami membuat keputusan utk pulang ke ruma melihat keadaan ruma langsung membersihkan ape yg patut . beristifar panjang saya tatkala sampai d halaman ruma . ye . keadaan ruma sgt menyedihkan . ta tahu dri mane na stat kemas . tuhan je yg tahu ape yg kami sekeluarga rasekan ketika itu . mujurlah beberapa org rakan sekerja mak cik sabariah dtg membantu mengemas dan membersihkan ruma kami . ' kawan ketawa senang di cari tapi kawan menangis .... ' . pd masa inilah baru kita knl siapa sebenarnye insan yg bole kita jd kn kwn baek kita kn . inilah lumrah kehidupan . sehari suntuk masa di habiskan dengan membersihkan kwsn ruma . menjelang mlm , bnyk lg yg belum selesai . krn badan suda mula kepenatan dan sengal sengal , kami sekeluarga membuat keputusan utk meyambung kerja2 yg tergendala esok saje . begitulah sedikit pengalaman yg amat berharga yg bole saya kongsikan kepada kalian . ingatlah , walau ape pn musibah yg Allah berika kpd kita , kita mestilah sentiasa bersabar dan berdoa . segala ujian yg DIA berikan psti ade hikmahnye kelak , sekian saje utk kali ini . akhir kata ' sharing is caring sayang ' !

1 ulasan: